דף הבית » מה ההבדל בין ניידות לגמישות?
אימונים פונקציונליים כושר גופני

מה ההבדל בין ניידות לגמישות?

גמישות
גמישות

ניידות? גמישות? אבל מה הם בדיוק?

לפני שאתם שואלים: ניידות אינה מילה נרדפת לגמישות. אנשים משתמשים בגמישות ובניידות הניתנים כאילו שהם אותו הדבר, אך לאחרונה היה דחף גדול יותר להפריד בין שני המושגים. הסיבה לכך היא שאמנם “ניידות” ו”גמישות “באופן קולקטיבי עשויים להישמע זהים, אך הם אבני יסוד שונות של כושר.

“גמישות מתייחסת לרקמות חיבור (שרירים, רצועות, גידים) להתארכות זמנית”. רקמות החיבור שלנו הן כמו מלכודות אצבע; כמות החומר לא משתנה בפועל, אינכם יכול להאריך אותם (אי אפשר פיזית להאריך שריר כי הקצוות מחוברים לעצמות במפרק), אך אתם יכול להתכווץ.

גמישות היא פסיבית. זו היכולת של אדם להזיז את רקמת החיבור שלהו בעזרת אדם או כלי אחר, בעוד שריריהם מאפשרים תנועה פאסיבית. גמישות פירושה שהשרירים  והמפרקים נמתחים וגמישים.

תוהים אם אתם גמישים? שכבו על גבכם ותעלו לולאת רצועת התנגדות סביב קרסולכם. השתמשו בידיים כדי למשוך את הרגל שלכם קרוב ככל האפשר לראש שלכם, אם אורך הרקמות שלך מאפשר, תוכלו למשוך את הרגל עד למטה ולתפוס את הבוהן הגדולה שלכם. אם השרירים, הרצועות והגידים הם קצרים יותר, יתכן שתצליחו להגיע רק לשוקיים או לברכיים שלכם, וזה סימן לכך שאתם חסרי גמישות.

גמישות חשובה מכיוון שכאשר גופכם מוגבל על ידי גמישות ואינכם יכולים לעבור בטווח התנועה הטבעי שלכם, כאב יכול להופיע. משמעות הדבר היא שפעילות חיי היומיום שלנו כמו לקום מהמיטה, ישיבה, שימוש בשירותים, כפיפה כדי להרים ספר או הגעה לספל בארון המטבח יכולה להיות קשה יותר.

מצד שני: ניידות היא היכולת שלנו להעביר את גופנו לטווח תנועה, לפני שהוא מוגבל, עם שליטה. ניידות היא בעלת כוח בגמישות שלך.

כדי למדוד את הניידות שלכם, קומו ונסו לסובב את הכתף שלכם בכדי להאריך את היד שלכם ישר מעל הראש. אם אתם מסוגלים להזיז את היד והכתף בצורה חופשית, הכתף שלכם ניידת. אם לא, זה סימן לחוסר ניידות. בדוגמה זו, במקום להשתמש בפס התנגדות כדי להזיז את רקמות החיבור, אתם שולטים באופן פעיל ומניע את גופכם.

הניידות חיונית לאיכות החיים הכללית שלנו, במיוחד כשאנחנו מתבגרים. יכולת לנוע ללא הגבלה או כאב פירושה שאנו יכולים לבצע בנוחות פעילויות יומיומיות ואימוני כוח.אם הגוף שלכם  לא עובר דרך דפוסי התנועה הטבעיים שלו, אתם גוררים את עצמכם לפציעה (זה יימנע עם מעט התמקדות בניידות שלכם).


ההבדל הגדול ביותר בין ניידות וגמישות הוא שכדי להזיז שריר דרך טווח התנועה שלו עם שליטה (ניידות), אתם צריך כוח. לכן ניידות היא האינדיקציה הטובה יותר לאיך אנחנו נעים בצורה טובה ויעילה. גמישות היא חלק אחד מהניידות. אך כוח, קואורדינציה ומודעות לגוף הם גם מרכיבים של ניידות. לכן בעוד שהגמישות היא מרכיב בניידות, בדרך כלל אין צורך בגמישות קיצונית בכדי לבצע את מרבית התרגילים. המשמעות היא שניתן יהיה להגביל את הניידות על ידי גמישות, אך גמישות מעל מה שצריך אינה נחוצה עבור מרבית ספורטאי הכוח.


כך נראה בפועל: מישהו עם ניידות רבה עשוי להיות מסוגל להשתופף במקביל ל 200 קילו על הגב ללא הגבלות טווח תנועה. אדם גמיש עשוי להיות מסוגל לשבור מקביל לסקוואט במשקל גוף, אך ברגע שתשים 100 קילו על הגב (קל וחומר 200 ק”ג) יתכן שלא יהיה לו כוח, כוח ליבה, איזון או קואורדינציה לבצע אותה תנועה. אבל מישהו עם ניידות לקויה יכול להשלים חזרה חלקית עם 50 או 100 קילו על הגב אך אין לו את טווח התנועה הנדרש כדי לשבור במקביל.

עם זאת, גם ניידות וגם גמישות חשובות. אתם זקוקים לשרירים שלכם בכדי לתמוך בתנועות שלכם, ואלסטיות המאפשרת לכם לנוע בחופשיות. למרבה המזל, ניתן לעבוד על שיפור הגמישות והניידות בכל רחבי העולם.

מתיחות לפני אימון ואחרי ושילוב יוגה בשגרת האימונים שלכם יכולות לעזור בגמישות. באופן לא מפתיע, רקמות החיבור שאתם רוצים לשמור על ניידות קשורות קשר הדוק לשרירים שאתם רוצים לשמור על גמישותם. שילוב תנועות בית החזה, תנועות הירך, תרגילי שורש כף היד ותרגילי כתפיים לשיפור הניידות.