דף הבית » דיאטת פליאו
סוגי דיאטה

דיאטת פליאו

סטייק
סטייק

האם דיאטת פליאו, תכנית אכילה המתבססת על תזונה אנושית פרהיסטורית, מתאימה לבני אדם מודרניים?
על פי צוות מרפאת מאיו
דיאטת פליאו היא תוכנית תזונתית המבוססת על מזונות הדומים למה שאפשר לאכול בתקופה הפליאוליתית, שמתוארכת לפני כ -2.5 מיליון עד 10,000 שנה.

דיאטת פליאו כוללת בדרך כלל בשרים רזים, דגים, פירות, ירקות, אגוזים וזרעים – מזון שבעבר ניתן היה להשיג באמצעות ציד ואיסוף. דיאטת פליאו מגבילה מאכלים שהפכו לנפוצים עם התפתחות החקלאות לפני כ- 10,000 שנה. מזונות אלה כוללים מוצרי חלב, קטניות ודגנים.
שמות אחרים לדיאטה פליאו כוללים דיאטה פליאוליתית, דיאטה מתקופת האבן, דיאטת ציידים-לקטים ותזונה של מערות.

מטרה
המטרה של דיאטת פליאו היא לחזור לדרך אכילה שדומה יותר למאכלים שבני האדם הקדומים אכלו. הנימוק של הדיאטה הוא שגוף האדם אינו תואם גנטית לתזונה המודרנית שהתהווה עם פרקטיקות חקלאיות – רעיון המכונה השערת חוסר הסכמה.
החקלאות שינתה את מה שאנשים אכלו והקימו חלב, דגנים וקטניות כמצרכים נוספים בתזונה האנושית. השינוי המאוחר והמהיר יחסית הזה בתזונה, על פי ההשערה, עלה על יכולתו של הגוף להסתגל. אי-התאמה זו אמורה להיות גורם תורם לשכיחות השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב כיום.

אתם יכולים לבחור בדיאטת פליאו מכיוון שאתם:
רוצים לרדת במשקל או לשמור על משקל בריא
רוצים עזרה בתכנון הארוחות
פרטים על דיאטת פליאו
ההמלצות משתנות בין דיאטות פליאו מסחריות, ולחלק מתוכניות הדיאטה יש הנחיות מחמירות יותר מאחרות. באופן כללי, דיאטות פליאו פועלות לפי ההנחיות הללו.

מה לאכול?
פירות
ירקות
אגוזים וזרעים
בשרים רזים, בעיקר בעלי חיים המוזנים מדשא או משחק בר
דגים, במיוחד אלה העשירים בחומצות שומן אומגה 3, כמו סלמון, מקרל וטונה באלבקור
שמנים מפירות ואגוזים, כמו שמן זית או שמן אגוז

ממה להימנע?
דגנים, כמו חיטה, שיבולת שועל ושעורה
קטניות, כמו שעועית, עדשים, בוטנים ואפונה
מוצרי חלב
סוכר מזוקק
מלח
תפוחי אדמה
אוכל מעובד מאוד באופן כללי
תפריט יום טיפוסי
להלן מבט על מה אתם אוכלים במהלך יום טיפוסי בעקבות דיאטת פליאו:

ארוחת בוקר. סלמון מבושל וקנטלה.
ארוחת צהריים. חצלת חזיר רזה מבושלת וסלט (רומאינה, גזר, מלפפון, עגבניות, אגוזי מלך ומיץ לימון).
ארוחת ערב. טיפ צלוי סינטה בקר רזה, ברוקולי מאודה, סלט (ירקות מעורבים, עגבניות, אבוקדו, בצל, שקדים ומיץ מיץ לימון) ותותים לקינוח.
חטיפים. מקלות תפוז, גזר או מקלות סלרי.
הדיאטה מדגישה גם שתיית מים ולהיות פעילים גופנית כל יום.

תוצאות
מספר מחקרים קליניים אקראיים השוו את דיאטת הפליאו לתוכניות אכילה אחרות, כמו הדיאטה הים תיכונית או הדיאטה לסוכרת. בסך הכל, ניסויים אלה מראים שתזונה של פליאו עשויה לספק יתרונות מסוימים בהשוואה לדיאטות של פירות, ירקות, בשרים רזים, דגנים מלאים, קטניות ומוצרי חלב דלי שומן. יתרונות אלה עשויים לכלול:

עוד ירידה במשקל
סובלנות משופרת לגלוקוז
שליטה טובה יותר בלחץ הדם
טריגליצרידים תחתונים
ניהול תיאבון טוב יותר
עם זאת, נדרשים ניסויים ארוכים יותר עם קבוצות גדולות של אנשים שהוקצו באופן אקראי לדיאטות שונות כדי להבין את היתרונות הבריאותיים לטווח הארוך והסיכונים האפשריים של דיאטת פליאו.

שאלות על דיאטות פליאו
דאגות או שאלות לגבי דיאטת הפליאו כוללות גם בחירת מזון וגם את ההשערה שבבסיס.

דאגות תזונתיות
דיאטת פליאו עשירה בירקות, פירות ואגוזים – כל המרכיבים של תזונה בריאה.

ההבדל העיקרי בין דיאטת הפליאו לבין תזונה בריאה אחרת הוא היעדר דגנים מלאים וקטניות, הנחשבים למקורות טובים לסיבים תזונתיים, ויטמינים וחומרים מזינים אחרים. נעדרים מהתזונה גם מוצרי חלב המהווים מקורות טובים לחלבון וסידן.

מזונות אלה לא רק נחשבים לבריאים, אלא שהם בדרך כלל גם נוחים ונגישים יותר ממזונות כמו משחק בר, בעלי חיים הניזונים מדשא ואגוזים. עבור אנשים מסוימים, דיאטת פליאו עשויה להיות יקרה מדי.

שאלות על השערת דיאטת הפליאו
החוקרים טענו כי ההשערה העומדת בבסיס דיאטת הפליאו עשויה לפשט את הסיפור כיצד בני האדם הסתגלו לשינויים בתזונה. טיעונים להבנה מורכבת יותר של התפתחות צרכים תזונתיים אנושיים כוללים את הדברים הבאים:

וריאציות בתזונה על בסיס גיאוגרפיה, אקלים וזמינות מזון – לא רק המעבר לחקלאות – היו גם מעצבות את התפתחות הצרכים התזונתיים.
מחקרים ארכיאולוגיים הוכיחו כי תזונה אנושית מוקדמת ככל הנראה כללה דגני בר לפני 30,000 שנה – הרבה לפני כניסת החקלאות.
מחקרים גנטיים הראו כי שינויים אבולוציוניים בולטים נמשכו לאחר התקופה הפליאוליתית, כולל שינויים הקשורים לתזונה, כמו עלייה במספר הגנים הקשורים להתמוטטות העמילנים התזונתיים.
בשורה התחתונה
דיאטת פליאו עשויה לעזור לכם לרדת במשקל או לשמור על המשקל שלכם.

הגיבו

לחצו כאן להוספת תגובה